28 Σεπτεμβρίου 2016

Ολοταχώς για τη συγκρότηση ναυτικής αεροπορίας και η σημασία των P-3 Orion.

Κανονικά και με εντατικούς ρυθμούς εξελίσσονται οι εργασίες εκσυγχρονισμού των Αεροσκαφών Ναυτικής Συνεργασίας στις εγκαταστάσεις της Ε.Α.Β. 

Η σύμβαση προβλέπει την επανενεργοποίηση ενός αεροσκάφους P-3B του Πολεμικού Ναυτικού και την προμήθεια του τακτικού επιχειρησιακού λογισμικού και του εξοπλισμού για την αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό 4 ακόμη αεροσκαφών P-3B για το Πολεμικό Ναυτικό. 
Τα εργοσύνολα (Kits) του Προγράμματος Δομικού Εκσυγχρονισμού (MLU) θα προσδώσουν μια επέκταση του χρόνου ζωής κατά 15,000 ώρες πτήσης. Πρακτικά, αυτό συνεπάγεται επιπλέον 20 με 25 χρόνια ζωής για το Πολεμικό Ναυτικό.
Επιπλέον, η σύμβαση προβλέπει τη εργοστασιακή συντήρηση, ένα ελληνικό ολοκληρωμένο τακτικό σύστημα αποστολών και διοίκησης, νέα ηλεκτρονικά συστήματα και άλλο βοηθητικό εξοπλισμό και υπηρεσίες. 

«Η επιλογή των P-3B και η αναβάθμισή τους είναι η πλέον συμφέρουσα για τη χώρα. Με κριτήριο την ικανοποίηση των επιχειρησιακών απαιτήσεων του Πολεμικού Ναυτικού, τα P-3 με το πρόγραμμα MLU προσέφεραν μέσω της διακρατικής συμφωνίας ΗΠΑ-Ελλάδος την βέλτιστη σχέση ‘κόστους-αποτελεσματικότητας’», δήλωσε ο Ναύαρχος Ευάγγελος Αποστολάκης ΠΝ, Αρχηγός του Γενικού Επιτελείου Εθνικής Άμυνας. 

Προ της πρόκρισης του εκσυγχρονισμού των αεροσκαφών P-3B εξετάστηκαν 9 διαφορετικές λύσεις εκ των οποίων ως η πλέον συμφέρουσα από άποψη κόστους οφέλους ήταν αυτή του εκσυγχρονισμού των υφιστάμενων P-3B. Πρόκειται για την πλέον εφικτή και συμφέρουσα λύση όπως σημείωσε στην ομιλία του ο Α/ΓΕΝ. 

Όπως τόνισε στην ομιλία του στις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ ο Α/ΓΕΝ ιδιαίτερη έμφαση αποδόθηκε στην ικανοτήτων των P-3B να περιπολούν για πολλές ώρες στη Ανατολική Μεσόγειο με σκοπό την παροχή εικόνας της τακτικής καταστάσεως και την συλλογή και καταγραφή πληροφοριών. Μέχρι τώρα αυτό γίνονταν με μονάδες επιφανείας και πολλαπλάσιο κόστος. 
Τα P-3B θα είναι σε θέση να εκτελούν πλήρες φάσμα αποστολών ανθυποβρυχιακού πολέμου, πολέμου επιφανείας, συλλογή πληροφοριών των κινήσεων του τουρκικού στόλου καθώς και συμμετοχή σε επιχειρήσεις έρευνας διάσωσης. Το κάθε αεροσκάφος «P-3» μπορεί να πετά επί 12 ώρες συνεχώς και να ελέγχει τεράστιες περιοχές του Αιγαίου και της νοτιοανατολικής Μεσογείου. Δύναται να ελέγχει πό κινήσεις υποβρυχίων και πλοίων μέχρι μεταναστευτικές ροές, κλπ.




Τα τελευταία νεότερα από το ΓΕΝ αναφέρουν τη συγκρότηση Διοίκησης Ναυτικής Αεροπορίας με προϊστάμενη αρχή το Αρχηγείο Στόλου Π.Ν. Στη Διοίκηση Ναυτικής Αεροπορίας θα περιλαμβάνονται οι μοίρες ελικοπτέρων (1η και 2η ΜΕΝ) καθώς και η 353 Μοίρα Ναυτικής Συνεργασίας. 

Μεσοπρόθεσμα στόχος του ΓΕΝ είναι η πρόσκτηση ικανοτήτων ζεύξης δεδομένων και στα ελικόπτερα του Π.Ν δημιουργώντας περιβάλλον δικτυοκεντρικών επιχειρήσεων. Εξάλλου όπως επισημαίνουν οι επιτελείς του Π.Ν το άλφα και το ωμέγα στις σύγχρονες διακλαδικές και ειδικότερα αεροναυτικές επιχειρήσεις είναι η εικόνα της τακτικής καταστάσεως. 

Προβληματισμό προκαλεί η ηλικία των ελικοπτέρων ΑΒ-212 τα οποία και βρίσκονται στο όριο της επιχειρησιακής τους ζωής. Γι αυτό και το Π.Ν αποφάσισε τη δομική ενίσχυση στα ελικοδρόμια των φρεγατών κλάσης "S" με στόχο την ικανότητα προσνείωσης ελικοπτέρων Seahawk. 

Πληροφορίες έπειτα από επιστολή του γραφείου ODC της πρεσβείας των ΗΠΑ στην Αθήνα προς το ΓΕΝ που θέλουν την άφιξη ελικοπτέρων Seahawk από τις ΗΠΑ αντιμετωπίζονται επιφυλακτικά αφού ναι μεν έχει γίνει η μελέτη επιχειρησιακής σκοπιμότητας πλην όμως εκκρεμεί μια ολοκληρωμένη τεχνοοικονομική μελέτη που θα αναφέρει το κόστος κύκλου ζωής καθώς και λοιπά τεχνικά δεδομένα για την πτητική κατάσταση των ελικοπτέρων. 

Δεδομένου ότι ο κύκλος ζωής ενός πτητικού μέσου είναι περί τα 25 και 30 χρόνια τα Agusta Bell AB 212 έχουν προ πολλού κλείσει τον κύκλο τους. Φυσικά προμήθεια νέων είναι αδύνατη απόρροια της έλλειψης κονδυλίων. Τα ελικόπτερα βρίσκονται σε υπηρεσία από το 1979 (37 χρόνια). 

Κύριο στοιχείο είναι η ύπαρξη ολοκληρωμένης σουίτας ESM (Electronic Support Measures). Το χρονοδιάγραμμα των παραδόσεων ξεκινά από το 1ο αεροσκάφος της ενδιάμεσης συμφωνίας που θα παραδοθεί το 2ο εξάμηνο του 2017 ενώ ακολούθως το 1ο εκσυγχρονισμένο θα παραδοθεί μέσα του 2019 ενώ έως το 2023 θα έχει ολοκληρωθεί το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού. Τα εκσυγχρονισμένα αεροσκάφη θα φέρουν το ραντάρ ELM-2022 της Ισραηλινής ΙΑΙ, τον υπέρυθρο αισθητήρα έρευνας MX-15 της εταιρείας Wescam καθώς και το σύστημα ESM/ELINT ELL-8385 – (Integrated UAV ESM/ELINT System). 

Το τακτικό σύστημα θα είναι της ελληνικής εταιρείας ISI Hellas. Πρόκειται για τακτικό σύστημα ανοικτής αρχιτεκτονικής γνωστό και ως Mission Integration & Management System θα διασυνδέει το σύνολο των αισθητήρων, των ζεύξεων, των οπλικών συστημάτων και των διαφόρων λοιπών υποσυστημάτων του αεροσκάφους προσφέροντας στον επικεφαλής του πληρώματος αποστολής μια ενιαία και ολοκληρωμένη εικόνα της τακτικής κατάστασης. 

Το σύστημα αυτό θα υποστηρίζεται και από επίγειο σταθμό και Ανοικτής αρχιτεκτονικής για τη διασύνδεση των παρακάτω υποσυστημάτων: SAR Radar, EO/IR, ESM, EW/ELINT, ASW/ACINT, MAD, AIS, INS, GPS, Ζεύξεων Δεδομένων (ULS, Link 11, Link 16). 

Γιατί το ΑΦΝΣ είναι επιχειρησιακά απαραίτητο για το ΠΝ

Στα πλαίσια των Ναυτικών Επιχειρήσεων, οι Ν. Δυνάμεις υποστηρίζονται από «Ναυτικά Ιπτάμενα Μέσα» (Maritime Air Assets) – Αεροσκάφη Ναυτικής Συνεργασίας (ΑΦΝΣ), Ελικόπτερα (Ε/Π) και UAVs – τα οποία εξοπλισμένα με τις κατάλληλες συσκευές/ όπλα δρουν ως πολλαπλασιαστής ισχύος. Τα μέσα αυτά επιτρέπουν την κάλυψη μεγάλων περιοχών σε μικρό χρόνο με αποτέλεσμα την εξοικονόμηση αριθμού μονάδων επιφανείας και του εμπλεκόμενου προσωπικού των καθώς και ωρών λειτουργίας των υφισταμένων μονάδων, τόσο σε εθνικό. όσο και συμμαχικό επίπεδο. Παράλληλα σε περιόδους κρίσεως, εξασφαλίζεται η διακριτική επιτήρηση και η διατήρηση της εικόνας των επιχειρήσεων.
Στο πλαίσιο της μελέτης Δομής Δυνάμεων του ΠΝ, η οποία εγκρίθηκε από το ΚΥΣΕΑ τον Μάρτιο του 2013, για την κάλυψη των επιχειρησιακών απαιτήσεων του ΠΝ σε ΑΦΝΣ υπολογίστηκε με βάση τον ΝΑΤΟϊκό αλγόριθμο CAL- Capability Assignment Logic, για την από αέρος επιτήρηση τριών περιοχών ενδιαφέροντος ήτοι Ιόνιο Πέλαγος, Αιγαίο Πέλαγος και Θαλάσσιο χώρο μεταξύ ν. Κρήτης και ν. Κύπρου, καθώς και για την παροχή μακράς ανθυποβρυχιακής προστασίας μίας δύναμης μεταφοράς ενισχύσεων, απαιτούνται 8 αεροσκάφη τύπου Ρ-3 ή 12 Αφη με υποδεέστερα πτητικά και επιχειρησιακά χαρακτηριστικά. 

Το ΑΝΣ ωστόσο αποφάσισε την απομείωση του αριθμού των ΑΦΝΣ σε 5 για συγκράτηση του κόστους πρόσκτησης. Δεδομένου ότι τα επιχειρησιακά έργα δεν μειώνονται, συνάγεται ότι τα εν λόγω ΑΦΝΣ θα πρέπει να έχουν τις καλύτερες δυνατές επιχειρησιακές δυνατότητες και πτητικά χαρακτηριστικά προκειμένου όπως ανταποκριθούν στον καλύτερο δυνατό βαθμό.

Γιατί το ΠΝ επανήλθε στην λύση των Ρ-3Β;

Συνεκτιμώντας τα παραπάνω, μετά από ενημερώσεις από κατασκευαστές και το USN που διήρκεσαν επί μακρόν (5 έτη, ήτοι 2009-2013), το ΠΝ προέκρινε ως προσφορότερη επιλογή, την υλοποίηση προγράμματος ΑΦΝΣ με δομικό και επιχειρησιακό εκσυγχρονισμό των Αφων Ρ-3Β που διαθέτει, καθότι: α. Διατηρεί το τύπο Αφους, ήτοι τις υποδομές, την εκπαίδευση τις εγχώριες επισκευαστικές δυνατότητες και τα ανταλλακτικά (συνολικής αξίας πλέον των 60 εκ. €) σε χρήση, χωρίς να απαιτείται νέο κόστος πρόσκτησης αυτών. β. Επιλέγει τον τύπο Αφους (Ρ-3), με τις υψηλότερες επιχειρησιακές δυνατότητες έναντι των βασικών ανταγωνιστικών επιλογών. 

Επιπρόσθετα επιλέγει τα λιγότερο καταπονημένα Αφη αυτού του τύπου από τα διαθέσιμα στην διεθνή αγορά για εκσυγχρονισμό και επιχειρησιακή αναβάθμιση, ήτοι τα ελληνικά Ρ-3Β. Αυτό στοιχειοθετείται τόσο από τον αριθμό ΩΠ των υποψήφιων Αφων τ. Ρ-3, όσο και από τα προφίλ αποστολών που εκτέλεσαν. γ. Η λύση αυτή, περιέχει την μεγαλύτερη δυνατή συμμετοχή της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας. Συνακόλουθα, επιτυγχάνεται η μεγαλύτερη δυνατή αυτάρκεια της ελληνικής πλευράς τόσο σε επισκευαστικά θέματα όσο και σε θέματα ενσωμάτωσης νέων δυνατοτήτων μελλοντικά.

Διαβάστε ολόκληρο το άρθρο που δημοσιεύεται στο defencenews.gr  πατώντας εδώ

Πηγήwww.defencenews.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου