Την απονομή της Διαμνημονεύσεως του «Αστέρος Αξίας και Τιμής» («Σταυρός Αξίας και Τιμής Α’ Τάξεως») στον αποβιώσαντα στις 27 Ιουλίου 1994, Αντιναύαρχο ε.α. Ελευθέριο Χανδρινό ΠΝ, τον ηρωικό κυβερνήτη –ως πλωτάρχη – του αρματαγωγού «ΛΕΣΒΟΣ» στη διάρκεια του «Αττίλα-1» τον Ιούλιο του 1974 αποφάσισε το Συμβούλιο Αρχηγών Γενικών Επιτελείων (ΣΑΓΕ) στην προχθεσινή του συνεδρίαση, μετά από σχετική θετική εισήγηση του οικείου Κλάδου, του ΓΕΝ, συμφώνως με αποκλειστικές πληροφορίες της ιστοσελίδος μας.
Το όλο θέμα της απονομής ηθικής αμοιβής στον ηρωικό Έλληνα αξιωματικό του Πολεμικού Ναυτικού μας, που τόσες δεκαετίες είχε «ξεχαστεί» από τους αρμόδιους, είχε ανακινήσει ο Υφυπουργός Εθνικής Αμύνης Γιάννης Λαμπρόπουλος, ευθύς μετά την ανάληψη των καθηκόντων του ΥΦΕΘΑ, και ήταν ο ίδιος ο οποίος στη διάρκεια της πρώτης του θητείας στην ίδια θέση είχε προχωρήσει στην έγκριση απονομής ειδικού μεταλλίου συμμετοχής στις πολεμικές επιχειρήσεις της Κύπρου, στους δύο «Αττίλες, τον Ιούλιο και τον Αύγουστο του 1974.
Έτσι, 40 χρόνια μετά από τον βομβαρδισμό του Μούταλου στην Πάφο (20/7/1974) από το αρματαγωγό «ΛΕΣΒΟΣ» και 20 χρόνια από την στιγμή που άφησε την τελευταία του πνοή, στις 27 Ιουλίου 1994, ο τελευταίος Έλληνας αξιωματικός του Πολεμικού Ναυτικού που έβαλε με πυρά εναντίον του προαιώνιου εχθρού, η προχθεσινή απόφαση του ΣΑΓΕ, αν και άργησε όλο αυτό το διάστημα, εντούτοις ήλθε και «έκλεισε» μία πολύ σοβαρή – ηθικής τάξεως – της Ελληνικής Πολιτείας όλα αυτά τα χρόνια.
Και βεβαίως για το λόγο αυτό αξίζουν συγχαρητήρια τόσο στον ΥΦΕΘΑ Γιάννη Λαμπρόπουλο, ο οποίος ανέδειξε το θέμα, και στον νυν Αρχηγό ΓΕΝ Αντιναύαρχο Ευάγγελο Αποστολάκη ΠΝ, ο οποίος το προχώρησε με θετική εισήγηση στο ΣΑΓΕ, όσο και στα υπόλοιπα μέλη του παρόντος ΣΑΓΕ, τους Αρχηγούς ΓΕΕΘΑ Στρατηγό Μιχαήλ Κωσταράκο, ΓΕΑ Αντιπτέραρχο (Ι)Ευάγγελο Τουρνά και ΓΕΣ Αντιστράτηγο Χρίστο Μανωλά, που τελικώς το ενέκριναν και αποφάσισαν την απονομή της πολύ σημαντικής αυτής ηθικής αμοιβής.
Μιας Ηθικής Αμοιβής, η οποία αποφασίστηκε από την Ελληνική Πολιτεία επί πρωθυπουργού Κωνσταντίνου Καραμανλή και Υπουργού Εθνικής Αμύνης τουΙωάννη Βαρβιτσιώτη, και δημοσιεύτηκε στο Φύλλο Εφημερίδος της Κυβερνήσεως Νο.60 της 21ης Απριλίου 1993! Στο Άρθρο 1 του Προεδρικού Διατάγματος Νο.144 σημειώνονται τα εξής: «Καθιερώνεται νέα διαμνημόνευση με τίτλο «Αστέρας Αξίας και Τιμής». Η διαμνημόνευση αυτή απονέμεται στους Αρχηγούς των Γενικών Επιτελείων και σε Έλληνες ιδιώτες, οι οποίοι προσφέρουν όλως διακεκριμένες υπηρεσίες προς τις Ένοπλες Δυνάμεις και την Πατρίδα…».
Στην Εισηγητική Έκθεση του ΓΕΝ προς το ΣΑΓΕ της 1ης Αυγούστου 2014, αναφορικώς με το κατόρθωμα του Αντιναυάρχου ε.α.Ελευθερίου Χανδρινού ΠΝ, το καλοκαίρι του 1974, σημειώνονται τα εξής (παραμένει η γραμματική και η σύνταξη του συντάκτου):
«Ο ανωτέρω (Ελ.Χανδρινός), ως Πλωτάρχης, υπήρξε κυβερνήτης του Α/Γ ΛΕΣΒΟΣ (L-172), όταν αυτό απέπλευσε από Ν.Σ., στις 13 Ιουλ 74, για να μεταφέρει στην Κύπρο 450 οπλίτες, που θα αντικαταστούσαν ισάριθμους απολυόμενους της ΕΛΔΥΚ. Στις 19 Ιουλ 74, το Α/Γ ΛΕΣΒΟΣ κατέπλευσε στην Αμμόχωστο, όπου αποβίβασε και παρέλαβε το συγκεκριμένο προσωπικό. Στις 20 Ιουλ 74, ημέρα έναρξης της τουρκικής εισβολής, το Α/Γ ΛΕΣΒΟΣ διατάχθηκε να διακόψει τον πλου της επιστροφής του και να καταπλεύσει στην Πάφο, για να αποβίβαση των παραληφθέντων οπλιτών της ΕΛΔΥΚ. Στις 14:00 της ίδιας ημέρας, το πλοίο αγκυροβόλησε στην Πάφο και αποβίβασε το εν λόγω προσωπικό. Κατόπιν αιτήματος του Διοικητή της Εθνοφρουράς Πάφου, ο Χναδρινός αποφάσισε να προσβάλει με τα πυροβόλα του πλοίου το θύλακα «Μούταλος», όπου είχαν συγκεντρωθεί δύο (2) τάγματα Τουρκικού στρατού.
Ο δίωρος σφοδρός βομβαρδισμός των Τουρκικών θέσεων, με 900-950 βλήματα, είχε ως συνέπεια την εξουδετέρωση της Τουρκικής δύναμης και τη διάσωση της Πάφου. Επιπλέον το εγχείρημα δημιούργησε σύγχυση στο Τουρκικό Επιτελείο, το οποίο εκτίμησε ότι επίκειται απόβαση Ελληνικών ναυτικών δυνάμεων στην Πάφο, με αποτέλεσμα την άμεση κινητοποίηση μεγάλων ναυτικών και αεροπορικών Τουρκικών δυνάμεων. Επακολούθησε βομβαρδισμός των Τουρκικών πλοίων από Τουρκικά αεροπλάνα, επειδή τα εξέλαβαν ως καμουφλαρισμένα Ελληνικά, γεγονός που προκάλεσε τη βύθιση ενός Τουρκικού Α/Τ (=αντιτορπιλλικού), τις σοβαρές βλάβες σε δύο πλοία του ίδιου τύπου και την κατάρριψη ενός (1) Τουρκικού Αεροσκάφους από τα αντιαεροπορικά πυρά των Τουρκικών πλοίων. Το Α/Γ ΛΕΣΒΟΣ απέπλευσε από Πάφο στις 101800 Ιουλ 74, με προορισμό Ν.Σ., ακολουθώντας σωστά νότια πορεία προς Αίγυπτο, αντί της προς δυσμάς, που ήταν η συντομότερη και κατέπλευσε στη Σητεία, στις 221450 Ιουλ 74. Η έξυπνη και ορθά μελετημένη ενέργεια του Χανδρινού να κινηθεί νότια, βγαίνοντας έξω από την περιοχή των επιχειρήσεων διέσωσε το Πλοίο του και τους επιβαίνοντες και συνετέλεσε στην επιτυχή ολοκλήρωση της δύσκολης αποστολής του.»
Γι αυτή την μοναδικού ηρωισμού ενέργεια του τότε Πλωτάρχη Χανδρινού η Πολιτεία δεν του απένειμε την πρέπουσα Ηθική Αμοιβή για 40 ολόκληρα χρόνια. Τώρα, μετά από αυτήν την απολύτως θετική εξέλιξη, αναμένονται ακόμα δύο ενέργειες από πλευράς Πολιτείας. Πρώτον, να απονεμηθούν και σε όλους τους άλλους δικαιούμενους ως προταθέντες για ηρωικές πράξεις και ενέργειες εναντίον των Τούρκων οι Ηθικές Αμοιβές που δικαιούνται.Δεύτερον, να μάθει όλος ο Ελληνικός λαός, τι έχει απογίνει το αρματαγωγό «ΛΕΣΒΟΣ», που βρίσκεται σήμερα, και αν υπάρχει ακόμα και δεν έχει γίνει «παλιοσίδερα», να λάβει τη θέση που του αξίζει στο πάρκο ναυτικής παραδόσεως στο Τροκαντερό δίπλα στο «Γ.ΑΒΕΡΩΦ» και στο «ΒΕΛΟΣ».
Πηγή: www.parapolitika.gr/ Λεωνίδας Σ. Μπλαβέρης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου