9 Δεκεμβρίου 2018

Το πρώτο υποβρύχιο που χρησιμοποιήθηκε σε πολεμική επιχείρηση ήταν ελληνικό. Η περιπετειώδης αναμέτρηση του ΔΕΛΦΙΝ με το τουρκικό καταδρομικό Μετζηδιέ στον Α΄ Βαλκανικό.

Δύο χρόνια πριν από τον Α΄ Βαλκανικό Πόλεμο, η ελληνική κυβέρνηση αποφάσισε να ενισχύσει το Πολεμικό Ναυτικό με αξιόμαχα καταδρομικά και υποβρύχια. 

Οι αυξημένες ανάγκες λόγω της επικείμενης αναμέτρησης με τους Οθωμανούς έκανε τους επιτελείς πιεστικούς προς τους Γάλλους ναυπηγούς ώστε να παραλάβουν έγκαιρα τα νέα πλοία. Ανάμεσά τους και το «Δελφίν» που ανήκε στην κατηγορία των αποκαλούμενων «καταδυόμενων» σκαφών.... 


Τον Σεπτέμβριο του 1912 κηρύχτηκε ο Α Βαλκανικός Πόλεμος. Το επόμενο μήνα το Δελφίν κατέπλευσε εσπευσμένα στο Ναύσταθμο της Σαλαμίνας και εν συνεχεία με εντολή του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού πήγε στη Κέρκυρα. Το υποβρύχιο με την έναρξη των εχθροπραξιών στο Αιγαίο είχε ένα σημαντικό μειονέκτημα: το πλήρωμα δεν είχε εκπαιδευτεί επαρκώς στη δοκιμή των υλικών, αλλά ούτε και στην επιχειρησιακή δράση. Οι 130 ώρες πλους που πραγματοποιήθηκαν, κρίθηκαν οριακά επαρκείς για την εξοικείωση του προσωπικού στο νέο όπλο. Αποτέλεσμα ήταν να μην αποκτήσουν ουσιαστική εμπειρία, πάνω στην αποστολή που επρόκειτο να εκτελέσουν.

 Η συνένωση του με τον υπόλοιπο στόλο και οι πρώτες του αποστολές Το υποβρύχιο Δελφίν συνενώθηκε με τον υπόλοιπό ελληνικό στόλο στις 12 Οκτωβρίου στη Λήμνο. Ο ναύαρχος Κουντουριώτης ήθελε να στείλει το υποβρύχιο να χτυπήσει το τουρκικό στόλο στο αγκυροβόλιο του Ναγάρα στον Ελλήσποντο. Λαμβάνοντας όμως υπόψη τα ισχυρά αντίθετα ρεύματα και τη μικρή ακτίνα δράσης που είχε το Δελφίν, άλλαξε σχεδιασμό. Ο καπετάνιος του υποβρυχίου διατάχτηκε να συνενωθεί με το στόλο των αντιτορπιλικών και να εκτελέσει περιπολίες στα στενά με ορμητήριο την Τένεδο.

 Η παραλίγο βύθιση του ελληνικού υποβρυχίου Το ελληνικό υποβρύχιο όλο το βράδυ της 8ης Δεκεμβρίου ήταν ετοιμοπόλεμο στο Βόρειο Αιγαίο. Την επόμενη μέρα το πρωί εντόπισε να το πλησιάζει το τουρκικό καταδρομικό «Μετζηδιέ» συνοδευόμενο από 4 αντιτορπιλικά. 

Ο πλωτάρχης Στέφανος Παπαρηγόπουλος ήξερε ότι δεν ήταν σε πλεονεκτική θέση καθώς είχε εξαντλήσει τις μπαταρίες του λόγω της νυχτερινής επιφυλακής σε όρμο της Τενέδου. Ψύχραιμα επιχείρησε κατάδυση. Το σκάφος όμως πήρε κλίση 20 μοιρών αναγκάζοντας τον κυβερνήτη να καταναλώσει τον εναπομείνοντα αέρα για να το επαναφέρει στην επιφάνεια. Το μεγάλο μειονέκτημα αυτού του μοντέλου ήταν ότι δεν διέθετε πυροβόλο, γεγονός που το καθιστούσε ευάλωτο στην επιφάνεια. Τα εχθρικά πλοία άρχισαν να το κανονιοβολούν και ο κυβερνήτης έδωσε δραματική εντολή κατάδυσης, χωρίς πλέον να έχει δυνατότητα άμεσης ανάδυσης, επειδή είχε καταναλωθεί όλος ο αέρας.... 

Διαβάστε ολόκληρο το άρθρο πατώντας εδώ

Πηγήwww.mixanitouxronou.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου