10 Νοεμβρίου 2015

Οι κύριες εξελίξεις στο Πολεμικό Ναυτικό.

Έπειτα από την άμεση ανάμειξη του Πολεμικού Ναυτικού (ΠΝ) στο ναυπηγικό πρόγραμμα των τριών υποβρυχίων Type 214 (κλάση Παπανικολής) και αναβάθμισης ενός υποβρύχιου Type 209/1200 (κλάση Ποσειδών), καθώς και την πλήρη ολοκλήρωση επιτυχημένων δοκιμών των δύο εξ αυτών, ακολούθησε η ένταξη των του δεύτερου σκάφους Type 214, του "Πιπίνος" καθώς και του μοναδικού στον κόσμο αναβαθμισμένου υποβρυχίου του τύπου με ικανότητα αναερόβιας πρόωσης (χάρη στο σύστημα ΑΙΡ - Atmosphere Independent Power) Type 209/1200 "Ωκεανός" στο οπλοστάσιο του Στόλου.

Το σύστημα AIP σχεδόν τετραπλασιάζει την αυτονομία του υποβρυχίου. Χαρακτηριστικά αναφέρεται η διάρκεια παραμονής σε κατάδυση στις τρεις εβδομάδες (!) χωρίς τη χρήση σνόρκελ ενώ η εμβέλεια δράσης ξεπερνά τα 2.400 χιλιόμετρα! 


Τα δύο υποβρύχια είχαν επίσημα, παρουσία πολιτικής και στρατιωτικής ηγεσίας, καθελκυστεί στα ναυπηγεία Σκαραμαγκά στις 6 και 20 Οκτωβρίου 2014 αντίστοιχα. Με την ένταξή των σκαφών αυτών (το τρίτο σκάφος «Ματρώζος» πρόσφατα ολοκλήρωσε δοκιμές εν πλω), το Πολεμικό Ναυτικό διαθέτει τέσσερα επιθετικά υποβρύχια κορυφαίας τεχνολογίας και εξοπλισμένων με σύστημα ΑΙΡ, τα περισσότερα από κάθε άλλο παράκτιο ναυτικό ολόκληρης της Μεσογείου εξαιρουμένης της Γαλλίας με τα πυρηνοκίνητα υποβρύχια κλάσης Rubis.

Παρά τη συνεχιζόμενη δημοσιονομική δοκιμασία, το ΠΝ επιδιώκει τη μέγιστη διαθεσιμότητα των υφιστάμενων μέσων, την αναβάθμιση των ικανοτήτων του υποβρυχιακού στόλου, την ολοκλήρωση όλων των υπολειπόμενων ναυπηγικών προγραμμάτων και την κάλυψη των αναγκών επιτήρησης.

- Υποβρύχια

Για πρώτη φορά ύστερα από πολλά έτη, ο ενεργός στόλος των υποβρυχίων ξεπερνά τις οκτώ μονάδες λόγω της ένταξης των νέων υποβρυχίων Type 214 στη δύναμη του ΠΝ. Η προαναγγελθείσα αναγγελία πριν μερικά χρόνια της ναυπήγησης επιπλέον δύο υποβρυχίων Type 214 παραμένει ακόμη στα χαρτιά, αν και η υλοποίησή της παραμένει επιθυμία του Ναυτικού. Το ΠΝ οφείλει να ακολουθήσει την προμήθεια νέων τορπιλών για τον εξοπλισμό των υπερσύγχρονων αυτών σκαφών. Μεγάλο εμπόδιο παραμένει όμως η κακή οικονομική κατάσταση της χώρας.

- Φρεγάτες

Το ΠΝ μεριμνά για την καλύτερη υποστήριξη των εννέα φρεγατών τύπου Kortenaer (ή αλλιώς γνωστές ως Standard ή κλάση Έλλη στο ΠΝ) που αποκτήθηκαν δύο στις αρχές της δεκαετίας του 1980 (νέας κατασκευής) και επτά τη δεκαετία του 1990 και στις αρχές της δεκαετίας του 2000 (μεταχειρισμένες). Για την απρόσκοπτη υποστήριξη των σκαφών καθώς και για την περικοπή δαπανών το ΠΝ προχώρησε το 2013 στον παροπλισμό του δέκατου σκάφους της κλάσης, της φρεγάτας "Μπουμπουλίνα" (είχε παραμείνει ελλειπώς εξοπλισμένη καθ' όλη τη διάρκεια που ήταν σε υπηρεσία), ενώ παραλαμβάνει πλήθος υλικών υποστήριξης από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.Έξι από τις φρεγάτες έχουν υποστεί πρόγραμμα Εκσυγχρονισμού Μέσης Ζωής (ΕΜΖ), με το οποίο εκσυγχρονίστηκε το μεγαλύτερο τμήμα των αισθητήρων ενώ προστέθηκαν και νέοι, καθώς έγινε αντικατάσταση του Κέντρου Διαχείρισης Μάχης με νεότερο.

Στις υπόλοιπες τέσσερις φρεγάτες του στόλου, τύπου MΕΚΟ 200HN, σχεδιάζεται επίσης η εκτέλεση προγράμματος EMZ. Μετά την εκτέλεση του προγράμματος τα πλοία θα παραμείνουν σε υπηρεσία τουλάχιστον ως το 2035 (!), σύμφωνα με ομιλία εκπροσώπου του ΠΝ στο συνέδριο "IQPC Surface Warships 2015" που έγινε στη Γένοβα στις 28 Ιανουαρίου 2015. Στην ομιλία παρουσιάστηκαν οι ελλείψεις, ο ΕΜΖ και η συμμετοχή ή μη των εγχώριων ναυπηγείων .Το κόστος του EMZ θα ανέλθει σε 400 εκατ. Ευρώ ή 457 εκατ. $. Το πρόγραμμα κατά πάσα πιθανότητα θα περιοριστεί στον εκσυγχρονισμό των κύριων αισθητήρων, ιδίως το κύριο ραντάρ, και το Κέντρο Μάχης, χωρίς να αλλάζει κάτι δραστικό στον οπλισμό.

Κύριο (νέο) Α/Α όπλο τους θα είναι με αφετηρία το 2019 ο πύραυλος ESSM Block II. Ο νέος πύραυλος έχει αυξημένη ικανότητα ελιγμών και άλλες βελτιώσεις με αποτέλεσμα να μπορεί να αναχαιτίσει επιτυχώς κάθε «δύσκολο» στόχο. Η σημαντικότερη βελτίωση εστιάζεται στον αισθητήρα του διπλής διαμόρφωσης ενεργού / ημιενεργού ραντάρ. H νέα έκδοση διαθέτει ενεργό αναζητητή όπου δίνει τη δυνατότητα στον πύραυλο να εμπλέξει στόχους αυτόνομα στην τελική φάση χωρίς να εξαρτάται των συστημάτων καθοδήγησης του πλοίου φορέα. Τον αισθητήρα αναμένεται ό, τι θα λάβουν και τα ESSM Block I που βρίσκονται ήδη σε υπηρεσία. Με την τοποθέτηση των νέων συστημάτων θα είναι εφικτή η ταυτόχρονη καθοδήγηση τουλάχιστον τεσσάρων ESSM κατά ισάριθμων στόχων έναντι σήμερα μόλις δύο.



Διαβάστε ολόκληρο το άρθρο που δημοσιεύει το  defencenews.gr  πατώντας εδώ

Πηγήwww.defencenews.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου